Educatie
De EGTA ziet het als één van haar belangrijkste doelstellingen een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het gitaaronderwijs. Concreet en inhoudelijk.
De EGTA doet dit onder andere door het organiseren van ledendagen met gastdocenten en door samenwerking met de Beroepsvereniging Muziek (vakoverstijgende didactiek).
De invulling van een gitaarles komt tot stand op basis van onder andere de lesvorm, de lesduur, de leeftijd van de leerling, doelstellingen, motivatie en de talenten van de leerling. Welke didactiek, methodes en lesmateriaal de docent kiest, wordt op basis van het bovenstaande bepaald. Een professioneel docent is in staat om in deze complexe materie de juiste keuzes te maken en de juiste stappen te nemen.
Leden van de EGTA wisselen kennis uit met elkaar, blijven zich ontwikkelen door aanwezig te zijn bij de studiedagen en workshops. Hierdoor blijft de kwaliteit van hun lessen op professioneel niveau en blijven de leden geïnspireerd in hun vakgebied.
Ook heeft de EGTA, in het jaar 2000, een document uitgegeven onder de naam ‘Leerdoelen voor het gitaaronderwijs’. Hierin wordt voor de eerste acht studiejaren een duidelijk twee-jaarlijks pakket van doelstellingen geformuleerd. Dit document wordt op muziekscholen en in privé-praktijken veel gebruikt. Het is een praktisch en inzichtelijk referentiekader, ontstaan vanuit de dagelijkse praktijk.
In 2012 hebben Alex Timmerman en Jaap Hoek in opdracht van Kunstfactor de ‘Inhoudelijke richtlijnen Kaderopleiding klassiek gitaar’ geschreven. In deze richtlijnen is o.a. gebruik gemaakt van het leerplan dat de EGTA in 2000 publiceerde.